piątek, 5 stycznia 2018

Paulsgasse No. 38: adres Tolkienów z Zaroślaka?

Paulsgasse No. 38
W księdze adresowej Gdańska z 1817 znalazłem w okolicach Zaroślaka tylko dwa warsztaty, które jakoś mogą się wiązać z Tolkienami-kuśnierzami: dom kuśnierza Langasta przy Schwarze Meer No. 226 (SN – dziś byłby to adres Na Stoku 20, przeczytaj o tym tutaj). Drugi adres odkryłem dopiero przedwczoraj. Jest to dużo bliżej centrum Zaroślaka, blisko domu zaprzyjaźnionego z rodziną Tolkienów proboszcza Zaroślaka, rektora szkoły św. Jana, autora książki o herrnhutach, Johanna Gottfrieda Ehwalda (pisałem o nim tutaj). Chodzi o warsztat kurdybannika (czyli rzemieślnika wyprawiającego skórę koźlą, rzadziej jagnięcą czy cielęcą by następnie była wytłaczana i barwiona do obicia mebli, ścian, na obuwie) przy Paulsgasse No. 38 (SN). W 1817 mieszkał tam A. Borgius. Ale może do 1791 – do śmierci Christiana Tolkiena – było to miejsce zamieszkania jego rodziny? I warsztat, w którym Christian i Michael przygotowywali materiał do szycia ubrań przy Grobli II nr 16 (gdzie było mieszkanie Michaela i jego rodziny)? Pytanie do specjalistów – czy Paulsgasse No 38 (wg późniejszej numeracji jest to nr 2) to ten dom, który zaznaczyłem na grafice z 1880?


Odkryłem, że w 1797 starsza córka Christiana Tolkiena, Anna Elisabeth, trudni się handlem starzyzną (dokładnie jak jej kuzyn, Christian Tolkien z ul. św. Jana, znany później jako antykwariusz). To chyba smutny los gdańskich kuśnierzy, których rzemiosło mocno podupadło w Gdańsku w latach między I i III rozbiorem Rzeczypospolitej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz