czwartek, 19 października 2017

Kürschner Gewerkshaus, Gdańsk
Właśnie go wyburzają!

Na lewo od Wielkiej Zbrojowni budynek, w którym mieściła się najwyraźniej
siedziba cechu kuśnierzy!
Od miesięcy poszukiwałem Domu Cechu Kuśnierzy, gdzie działał starszy cechu, Michael Tolkien, gdzie odbywały się kuśnierskie śluby itd. Dziś w nocy od prof. Szarszewskiego otrzymałem przeciekawy spis mieszkańców Gdańska z 1807/1808, gdzie każdemu domowi przyporządkowano na utrzymanie napoleońskich żołnierzy. A tam znajduję wszystkie domy Tolkienów, domy Uebelinów, Oyerów i Zachariasów oraz innych znajomych naszej rodziny. I co się okazuje?

Dom Cechu Kuśnierzy to to samo miejsce, co ostatni adres Christiana Tolkiena (antykwariusza - przeczytaj o tej historii tutaj). To tyły tzw. "Starej Apteki", domek, który stał tam do niedawna, a właśnie się go wyburza (wyburzanie historycznych budowli w centrum Gdańska to dla mnie gigantyczny SKANDAL!)


Myślę, że sprawa jest warta odnotowania w gdańskich mediach. To tak a propos afer związanych z prywatyzacją w historycznych miastach i z losem historycznych murów, elewacji, pamiątek...

Brak słów..

5 komentarzy:

  1. Proszę zabrać pamiątkową cegłę - i tak pewnie zostaną wywalone, a tak jedna przynajmniej zostanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie bym zabrał, ale mieszkam na południu Polski i w Gdańsku będę dopiero w listopadzie. Możesz mi pomóc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety mieszkam na Mazowszu i w Gdańsku bywam bardzo rzadko. Może poprosić na jakiejś grupce tolkienowskiej na facebooku?

      Usuń
  3. Mam znajomych w Gdańsku. Niczego nie gwarantuję, ale może uda mi się coś zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki Isiliel mamy uratowane cegły z tego dawnego budynku. Dziś pochwalam inwestycję. Byłem na otwarciu sceny Starej Apteki. Niezwykłe miejsce. O Gdańsku, gratuluję!

    OdpowiedzUsuń