sobota, 28 października 2017

Gdańskie adresy pana Tolkiena, cz. 2


Fragment bardzo ciekawej mapy Gdańska z 1836. Mapa prezentuje wczesną numerację ulic, tzw. Servisnummer, dom Christiana Tolkiena (handlarza starzyzną), kolumnadę "tandety" (na czerwono) i rozgraniczenie numerów na Prawym Mieście i Starym Mieście. Mapę przysłał mi p. Marcin Stąporek z Gdańska (Marcinie, dziękuję Ci za wszelką okazaną pomoc – mam nadzieję, że nasz plan związany z blue plaque na Zaroślaku się powiedzie!). Mapa potwierdza mój domysł, że dom Christiana Tolkiena (1762-1819), syna Michaela, znajdował się na jednej z pierzei Targu Drzewnego. Oto adres Holzmarkt nr 7, o którym pisałem tutaj.

Otrzymałem też tę ciekawą grafikę z 1765 (czyli z czasu, gdy i Daniel, i Johann Benjamin wciąż mieszkali w Gdańsku):

Widzimy tu stragany handlarzy starzyzny (po prawej), a w dali, w dalekim tle chyba Biskupią Górkę i wieżę kościoła Zbawiciela na Zaroślaku. To miedzioryt Targu Węglowego (Kohlmarkt) wykonany w Augsburgu po 1765 roku, z podpisem w jęz. niemieckim i francuskim. Autor to Balthazar Frederic Leizel. Jeżeli już Christian Tolkien (senior) był handlarzem starzyzną, to jego synowie bywali tutaj na pewno często.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz