piątek, 20 października 2017

Tolkien w gdańskiej prasie (1770)?

Od dawna przeglądam w wolnym czasie gdańskie gazety z czasów, gdy w mieście żyli Tolkienowie. Bardzo ciekawe jest Wöchentlische Danziger Anzeigen und dienliche Nachrichten. W numerze 28 z 14 lipca 1770, str. 195 (patrz tutaj) znalazłem chyba w końcu ślad Tolkienów:

"Przy ulicy Szerokiej u Kuśnierza nad Apteką do góry po dwojgu schodów znajdują się do wynajęcia dwie izby dla pojedynczych osób. Powołać się na Michaela."
Czy chodzi o Michaela Tolkiena, który miał lokal przy tzw. "Starej Aptece" blisko ul. Szerokiej? Oto w nr 29 z 20 lipca 1771 mamy podobne ogłoszenie:

Przy Kołodziejskiej w Domu Cechu Kuśnierzy (Kürschner Gewerkshaus) są dla przyjezdnych do wynajęcia wygodne pokoje z możliwością posiłków.
Ogłoszenia dotyczą szczególnie okresu Jarmarku Dominikańskiego. A Dom Cechu Kuśnierzy przy Kołodziejskiej (a jednocześnie blisko Szerokiej, tradycyjnej ulicy cechu kuśnierzy) to także warsztat Michaela Tolkiena i miejsce, gdzie w XIX w. mieszkał Christian Tolkien (junior). Świetne są te poszukiwania w prasie. Marzy mi się znalezienie śladu Christiana Tolkiena (seniora) i jego synów.

2 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że to zbyt daleko idące wnioski. Na moją znajomość języka, "auf Michael zu beziehen", "nach Michaelis zu beziehen" oznacza "wprowadzić się na św. Michała (tj. 29 września" wzgl. "po św. Michale"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Święta racja. Zdałem sobie z tego sprawę później, bo ta formuła pojawia się przy innych ogłoszeniach. Poprawię to. Dziękuję, Marcinie

      Usuń