środa, 18 października 2017

Szum morza w mieście Danzig

Daniel Chodowiecki, Widok Bałtyku i murowanej latarni morskiej
 »Gdy byłam dzieckiem, wydawało mi się czymś niesłychanym, że mogą istnieć ludzie, którzy morza nigdy nie widzieli. (...)
Późno wieczorem, gdy w domu już wszystko ucichło, stawałam nieraz w oknie sieni i wsłuchiwałam się z niewymownym uczuciem w uroczystą, jednotonową melodię szumu, płynącą z największych głębin równego jak zwierciadło morza, w ten oddech odpoczywającej przyrody wśród zupełnej ciszy w powietrzu.
– Jutro będzie piękna pogoda, morze gada – mówił wówczas Adam lub kto inny z przechodzących naszych ludzi. Morze gada! Przejmował mnie lekki lęk przy tym słowie, ale mimo to nie odchodziłam od okna (...)«
Joanna Shopenhauer, Gdańskie wspomnienia młodości, str. 53


Gdańszczanka Joanna Schopenhauer, matka słynnego Artura (urodzonego również w Gdańsku), należała do pokolenia dzieci Christiana Tolkiena. Jako mała dziewczynka na ulicach miasta na pewno mijała córkę Tolkienów, Eleonorę Renatę. "Londyńskich Braci" już na pewno nie mogła pamiętać, bo wyemigrowali do Amsterdamu i Londynu, gdy była bardzo mała. Pozostawiła po sobie niesamowitą książkę – Gdańskie wspomnienia młodości (słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz