piątek, 17 listopada 2017

Kompleks Atlantydy

»(...) mam bowiem coś, co niektórzy mogliby nazwać kompleksem Atlantydy, Możliwe, że go odziedziczyłem, chociaż moi rodzice zmarli zbyt młodo, żebym wiedział o nich takie rzeczy i żeby mogli mi je przekazać w opowieściach. Odziedziczyło go po mnie (jak sądzę) jedno z moich dzieci, chociaż dowiedziałem się tego o moim synu dopiero niedawno, a on nie wiedział tego o mnie. Mam na myśli straszny, powtarzający się sen (zaczynający się od wspomnienia) o Wielkiej Fali zbliżającej się nad drzewami i zielonymi polami (Przekazałem ów sen Faramirowi). Chyba nie śnił mi się on od czasu, kiedy napisałem Upadek Númenoru jako ostatnią z legend Pierwszej i Drugiej Ery.« 

(z listu do W. H. Audena z 1955 – Listy, str. 347)

Może jestem jednak jakimś dalekim krewnym Tolkiena? (uśmiech). Mnie też od czasu do czasu śni się taka ciemna fala. Jak w moim herbie elfickim, którym posługuję się, gdy jestem poza forum Elendilich (to jest tak naprawdę herb członka Govannas Faramir, naszego tajnego tolkienowskiego bractwa rycerskiego):

R ND R
czyli Arandur 'Oddany Królowi' (quenya)

Czasem jest to jednak pewna szczególna fala – zamarzająca i wszystko zamrażająca ciemna chmura. Jeden z najbardziej niesamowitych snów: spoglądam przez okno mojego bloku ("Wieży Easterlingów") i widzę zbliżającą się szybko falę śmiertelnego chłodu, która zabija ptaki, gwałtownie odbiera życie ludziom. Pękają drzewa, szarzeją i zamierają kolejne domy aż wielkie mroźne wzory pojawiają się na moich szybach. I zanim nadchodzi śmierć... budzę się.

Geny (Y-DNA R1a-YP350+) mówią, że moi męscy przodkowie wywodzą się od Zachodnich Bałtów, od Prusów lub Jaćwingów (Tolkien w linii męskiej też prawdopodobnie wywodził się od Bałtów). Cechy antropologiczne to coś miedzy Nordid i Tronder... – czyli również wybrzeża Bałtyku. Czym jest Bałtyk? To roztopiony lodowiec. Jeżeli roztopiony, to wcześniej tamta część świata gwałtownie zamarzała. I to wiele razy. Czy istnieje pamięć genetyczna? Tolkien wierzył, że tak...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz