niedziela, 18 października 2020

Tolkienowie z Sambii oraz wikiński wątek genetyczny...

Fest und Treu!
Wpis ten dedykuję moim Patronom

 

Kościół parafialny w Rudau w Sambii (ok. XVIII w.)
 

Jestem po ważnej wizycie w Tajnym Archiwum Państwowym w Berlinie (dziękuję za ufundowanie środków na tę wyprawę moim Patronom - jeżeli chcesz w tych trudnych czasach wesprzeć moje badania #TolkienAncestry, to wejdź na mojego Patronite albo PayPal.me i wesprzyj mnie choćby symbolicznym funduszem 5 zł). 

To była czwarta kwerenda. Tym razem poznawałem Tolkienów z Sambii (niem. Samland) w związku z moją hipotezą, że drugi ród Tolkienów, sambijskich Tolkienów (pisałem o nim tutaj), to jeden i ten sam ród, co nasi Tolkienowie z Krzyżborka, Gdańska, Londynu i Oksfordu. Wspólnym przodkiem dla obu gałęzi Tolkienów byłby bardzo mocno obecny w dokumentach z 1 poł. XVI w. Tewes Tolkien (Tewes to pruskie zdrobnienie imienia Mathaeus, Mateusz), mały wolny pruski na majątku w Legitten w Sambii. Niedługo opiszę całą hipotezę - w każdym razie wydaje mi się, że potomek Tewesa wżenił się w urząd sołtysa (czyli zarządcy) książęcej, folwarcznej wsi Globuhnen i stąd są nasi Tolkienowie. W tej hipotezie praojczyzną Tolkienów byłaby Sambia, okolice bogatych prehistorycznie Wiskiaut, czyli dawnego wikińskiego ośrodka Kaup.

Z dokumentów wynika, że przodkiem Tewesa Tolkiena był siedzący w XV w. na włókach pruskich w Legitten i Klaussiten Hans Tolkeyn, o którym pisałem już wcześniej (patrz tutaj).

Tewes Tolkien z Legitten wystepuje w dokumentach z 1528, 1536 i 1540
 
Nazwisko Tolkienów - pierwotnie w formie Tolkeim(er), co wiemy z zapisów z pocz. XVII w. - wiązałoby się z wsią Dollkeim w Sambii (a nie z karczmą Tollkeim w Natangii, jak do tej pory myślałem). Zobaczcie, jak Dollkeim nazywało się w dokumencie z 1536:

Wieś Dollkeim w Ostpr. Fol. 130 (Heberolle, 1536 Sambia)

A wiecie, że miejscowość Dollkeim (dziś rosyjskie Kovrovo) jest miejscem ważnych wykopalisk z epoki żelaza (kultura Dollkeim-Kovrovo) ale też są  tam Wiskiauty (zobacz!), wykopaliska wikińskiego ośrodka o podobnym znaczeniu jak Truso!
 
 
Czas przejść do części genetycznej tego raportu z badań.
 
Na podstawie dostępnych mi danych z testu żyjącego w Stanach prapraprapraprawnuka gdańszczanina, Christiana Tolkiena, zrobiłem Tolkienom w specjalnej aplikacji analizę STR-ów z predyktorem ich genetycznego "klanu" SNP. Wychodzi R1a > Z92 > YP270, czyli prawdopodobnie YP350*, a zatem...

Víkingr frá Esthland!


Wikingowie z Estlandu, z Prus! Jedyne archeologiczne przykłady tego klanu to Wikingowie wschodniobałtyccy, polska Bodzia (VK156), Gotlandia (VK64) - zobacz YFull. A dziś mają te geny prawdopodobni męscy potomkowie bałtyjskich Wikingów (m.in. rody polskie wywodzące się od pruskich nobilów, zwanych wityngami i również Wasz sługa uniżony, Galadhorn zwany Yngvarem Stanisleifsonem - o mojej historii genetycznej przeczytasz tutaj). Jednak najważniejsze żeby przekonać Tolkienów do poważnych, dużych badań genomu męskiej linii tego rodu. Mogą pojawić się ciekawe wątki!

Dollkeim na mapie Schroettera z XIX w. wygląda trochę
jak Hobbiton z Pagórkiem w tle

 

Dollkeim na mapie sztabowej - kilka kilometrów na północ jest Bałtyk!

Czyli ogólnie w badaniach robi się coraz ciekawiej. A będzie tego więcej! Obiecuję...

Galadhorn-Ingvar pozdrawia z Berlina!
Koszulka firmowa - każdy Patron może podobną mieć!


Ryszard Yngvar Derdziński
(R1a-Y42738, autosomy słowiańskie, bałtyjskie, wikińskie i scytyjskie)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz