sobota, 1 lutego 2014

Ryk Jelenia

Féth fíada to w irlandzkiej mitologii czarodziejska mgła albo magiczna zasłona, używana przez "elfi lud" Tuatha Dé Danann aby ukryć się przed oczami śmiertelników. Tajemnej mocy féth fíada mieli też używać chrześcijańscy święci, a szczególnie św. Patryk. Pogański król Lóegaire mac Néill chciał powstrzymać Patryka i grupę chrześcijan, której przewodził, od przekazania wiary w Chrystusa mieszkańcom Tary. Zagrożeni śmiercią chrześcijanie musieli uciekać przed jego najemnikami. Patryk zaintonował pieśń pełną mocy, piękną modlitwę, nazywaną Puklerzem Świętego Patryka. I nagle cała grupa uciekinierów stała się dla oczu prześladowców stadem jeleni i łań. Hymn św. Patryka nosi także inną nazwę - Fáeth Fiada, co tłumaczy się jako Ryk jelenia (ang. Deer's Cry). Ryk Jelenia to piękna modlitwa, która może dziś być hymnem każdego chrześcijanina.

Św. Patryk
RYK JELENIA

W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego!

Zakładam dziś na siebie
potężną moc wezwania Imienia Trójcy,
moc wiary w Trzy Osoby,
moc wyznania Jedności Stworzyciela stworzeń.

Zakładam dziś na siebie
moc Chrystusowego narodzenia i chrztu,
moc Jego ukrzyżowania i złożenia do grobu,
moc Jego zmartwychwstania i wniebowstąpienia,
moc Jego zstąpienia na ziemię na ostateczny sąd przeznaczenia.

Zakładam dziś na siebie
moc miłości cherubinów,
moc posłuszeństwa aniołów,
moc posługi archaniołów,
moc nadziei na zmartwychwstanie i spotkanie z nagrodą,
moc modlitwy patriarchów,
moc nauki apostołów,
moc wiary wyznawców,
moc niewinności dziewic,
moc obecności w rzeczach małych i wielkich,
moc uczynków ludzi prawych,
moc Ducha Słowa odwiecznego.

Zakładam dziś na siebie
moc Niebios,
tajemnicę wschodu,
światłość słońca,
blask księżyca,
splendor ognia,
szybkość błyskawicy,
chyżość wiatru,
głębiny morza,
stabilność ziemi,
twardość skały.

Powstaję dzisiaj w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego!
Powstaję dzisiaj
Bożą mocą, która mnie prowadzi,
Bożą mocą, która mnie podtrzymuje,
Bożą mądrością, która mi przewodzi,
Bożym okiem, które na mnie patrzy,
Bożym uchem, które mnie wysłuchuje,
Bożym Słowem, które do mnie przemawia,
Bożą ręką, która mnie strzeże,
Bożą drogą, która ścieli się przede mną,
Bożą tarczą, która mnie osłania,
Bożymi zastępami, które mnie bronią
Przed zasadzkami złego,
Przed kuszeniem do złego,
Przed każdym, kto źle mi życzy
Z daleka czy z bliska,
Samotnie czy w tłumie.

Wzywam dziś wszystkie te moce:
Stańcie pomiędzy mną a złem!
Stańcie przeciwko każdej okrutnej, bezlitosnej sile,
Co zagraża memu ciału i duszy,
Przeciwko zawołaniom fałszywych proroków,
Przeciwko mrocznym zasadom pogaństwa,
Przeciwko fałszywym prawom heretyków,
Przeciwko występkom bałwochwalstwa,
Przeciwko matrixowi komercji,
Przeciwko intrygom i kłamstwu,
Przeciwko ślepym przewodnikom ślepych,
Przeciwko pyszałkom i głupcom,
Przeciwko przeklinającym obraz tej Ziemi,
Przeciwko obłudzie wzniosłości ust przewrotnych,
Przeciwko każdej wiedzy, która znieprawia ciało i duszę człowieka.

Chryste chroń mnie dziś
Od trucizny, od spalenia, od utopienia, od zranienia.
Chroń mnie, póki nie nadejdzie ma nagroda w obfitości.

Chrystus ze mną,
Chrystus przede mną,
Chrystus za mną,
Chrystus we mnie,
Chrystus pode mną,
Chrystus nade mną,
Chrystus po mojej prawicy,
Chrystus po mojej lewicy,
Chrystus, kiedy tworzę,
Chrystus, kiedy biegnę,
Chrystus, kiedy się kładę,
Chrystus, kiedy siadam,
Chrystus, gdy powstaję!

Chrystus w sercu każdego, kto o mnie myśli,
Chrystus w sercu każdego, kto o mnie mówi,
Chrystus w sercu każdego, kto mnie widzi,
Chrystus w sercu każdego, kto mnie słyszy,
Jezu, Synu Maryi, Ty jesteś moim jedynym lekarzem.

Powstaję dzisiaj
potężną mocą wezwania Imienia Trójcy,
mocą wiary w Trzy Osoby,
mocą wyznania Jedności Stworzyciela stworzeń.
Zbawienie jest w Panu.
Zbawienie jest w Panu.
Zbawienie jest w Chrystusie.
Pozwól, o Panie, aby zbawienie było zawsze z nami.

Amen.

3 komentarze:

  1. ,,Ryk jelenia'' mocno kojarzy mi się z anonimową modlitwą irlandzką przetłumaczoną przez Ernesta Brylla:

    Znaczę znakiem krzyża
    Moją twarz
    Najpierw uszy
    Potem oczy
    Nos
    Usta
    Kładę znak krzyża
    Na gardle
    Na ciemieniu
    Na brzuchu
    Na podbrzuszu
    Chronię znakiem krzyża
    Moje barki
    Ramiona
    Aż po same dłonie
    Bądź, znaku krzyża
    Przy mych nogach
    Przy mych stopach
    Niech będzie krzyż
    Przede mną
    Za mną
    Przeciw kłopotom
    W górach i dolinach
    Niech widzę krzyż
    Od wschodu
    Niech mnie osłania
    Od zachodu
    Znaczę znakiem krzyża
    Moje zęby
    Niech mnie omija choroba
    Żegnam znakiem krzyża
    Wątpia
    Serce
    Niech będzie krzyż
    Na niebie
    Przy ziemi
    Niech zatrzyma krzyż
    Nieszczęście
    Rany
    Ciała
    I duszy
    Żegnam się znakiem krzyża
    Kiedy siadam
    Kiedy leżę
    Kiedy stoję
    Bądź, krzyżu, moją siłą
    Prowadź do Króla Niebios
    Znaczę znakiem krzyża
    Mój kraj
    Parafię
    Kościół
    Niech nas wspomaga znak krzyża
    W tym
    I w przyszłym świecie
    Broń nas, znaku krzyża
    Przeciw niebezpieczeństwom
    Ochraniaj
    Od czubka głowy
    Aż po paznokcie
    Stóp
    Bądź z nami, krzyżu
    Aż do dnia ostatniego
    Zanim umrzemy
    Zakopią nas w ziemi
    Znaczę znakiem krzyża
    Moją twarz...

    Z pewnością już znasz ten tekst i niepotrzebnie zasypuję Cię spamem. Gdyby jednak złożyło się inaczej, pochodzi on z przepięknego zbiorku ,,Doire aniołów pełne. Poezja staroirlandzka'' (Poznań 1998) zawierającego dokonane przez Brylla i Goraj przekłady średniowiecznych modlitw i wierszy religijnych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam tę modlitwę, a w dodatku ma ona rzeczywiście genialną moc. Stosuję ją, lub jej fragmenty, zawsze w chwilach trudnych. I działa.

    OdpowiedzUsuń
  3. W wersji, którą znam, pojawia się linijka:
    Against spells of witches and smiths and wizards,
    W tym tekście w miejscu tej linijki jest ich kilka:
    Przeciwko matrixowi komercji,
    Przeciwko intrygom i kłamstwu,
    Przeciwko ślepym przewodnikom ślepych,
    Przeciwko pyszałkom i głupcom,
    Przeciwko przeklinającym obraz tej Ziemi,
    Przeciwko obłudzie wzniosłości ust przewrotnych,

    Pewnie można nieco zmieniać modlitwy jeżeli taka jest potrzeba. I wiem, że jest kilka wersji tej modlitwy. Ale proszę, nie przypisujmy świętemu Patrykowi słów "matrix komercji"

    OdpowiedzUsuń