niedziela, 3 maja 2020

Jak modlić się w języku elfów?



Jeden z moich Patronów napisał do mnie:
Mam szczęście mieszkać w Puszczy Białowieskiej i jeśli jeszcze gdzieś możliwe jest spotkanie leśnego Elfa, to jest to chyba ostatnie takie miejsce w Europie.Tak więc postanowiłem się nauczyć podstaw sindarinu, aby być uprzejmym w razie potencjalnego spotkania 😀

Znalazłem sporo materiałów do nauki. Niemniej największy problem sprawia mi poprawna wymowa. I w tym kontekście miałbym propozycję dla Pana. Czy nie mógłby Pan nagrać na YouTube powiedzmy 4 filmiki po 15 minut każdy, w których przedstawiłby Pan tj. pokazał tekst i powoli przeczytał na przykład:

1. modlitwę "Ojcze Nasz" i "Zdrowaś Mario" w Pańskim tłumaczeniu na sindarin,

2. podstawowe zwroty powitania, pożegnania i np. najpopularniejsze sentencje z książek Tolkiena, itp.

3. teksty czytanek z lekcji Sindarinu (ta część dla poczatkujących) opracowanych przez T. Renka.
To bardzo fajny pomysł! I dlatego już dziś nagrałem pierwszy z tej serii filmików (włączcie napisy!). Może kiedyś Patroni zbiorą fundusz na lepszy mikrofon i statyw? W każdym razie polecam się na Patronite.pl/Galadhorn i PayPal.me/Galadhorn

A to teksty, które próbowałem wyrecytować:

Neo Sindarin (by Galadhorn):

Vi eneth Adar ar Ion ar Fae Aer
 
Sindarin (by J. R. R. Tolkien + Galadhorn):
 
1. Ae Adar vín i vi Menel
2. no aer i eneth lín
3. tolo i arnad lín
4. caro den i innas lin bo Ceven sui vi Menel.
5. Anno ammen sír imbas ilaurui vín
6. ar díheno ammen i úgerth vin sui mín i gohenam di ai gerir úgerth ammen
7. ah ú-dogo na-vael ammen dan leithio ammen ed ulug! Tanc
 
Neo Sindarin (by Galadhorn):
 
1. Ai Meri, meleth-phant,
2. Hîr ah-le; daethannen im bessath phain
3. a daethannen iaf e-huvech, Iesus.
4. Aer Meri, Eru-Emel,
5. hero ammen ugerthain
6. sí ar vi lú i gurth vín. Tanc

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz