środa, 3 sierpnia 2022

Raport z tolkniętych działań w sierpniu 2022

​Szanowni a Drodzy!

Jutro w Katowicach, a pojutrze w Krakowie na UJ (potem zaś dalej w Katowicach) odbywać się będzie IX Międzynarodowa Konferencja Lingwistyki Tolkienowskiej. Zobaczcie jaki program:

http://www.omentielva.com/programme.htm

Jak będziecie mieli jutro czkawkę, to dlatego, że będę opowiadał o polskim fandomie, naszej pracy, czasopismach, klubach, książkach, o pracy Marka, o wspaniałych tłumaczeniach Agnieszki, Pauliny i Cezarego (razem z Marią). Opowiem też o przyjaźni Profesora i Mroczkowskiego (wiecie, że mam teksty wszystkich listów Tolkiena do Prof. Mroczkowskiego? - przyjaźnię się z jego córkami, mam wgląd do rodzinnego archiwum):

http://tolkniety.blogspot.com/2020/03/tolkien-and-mroczkowski.html
http://tolkniety.blogspot.com/2020/04/j-r-r-tolkiens-letter-to-miss-maria.html

Będę też mówił o tym, jak prapradziadek JRRT przybył do Londynu (przez Amsterdam) z Gdańska, a także o tym, jak Tolkienowie przybyli do Gdańska z Królestwa Prus, z Krzyżborka. Pokażę też odkryty przeze mnie list Tolkiena o jego pochodzeniu i herb Tolkiena z Bodleian:


W niedzielę będę miał typowo lingwistyczny wykład. A potem lingwiści mają do mnie wpaść na kawkę i ciasto :D
​Dzieje się :D​

Z tolkienowskim pozdrowieniem!​

Gal
 

A to jeden z cudnych owoców mojej siódmej już wizyty w Tajnym Archiwum Państwowym w Berlinie. Odkryłem dwie XVI-wieczne mapy Krzyżborka Tolkienów! Mam też masę nowych cudownych dokumentów, które wyjaśniają mi, jak wyglądało życie przodków Profesora - Prusów z Tollkeim i Globuhnen. Pozwiedzałem też Łużyce, mieszkałem w zamku w Drehna, pływałem po Błotach czyli Spreewaldzie. Naładowałem akumulatorki. Pozdrawiam Was serdecznie!


To jest prawdziwa rewelacja! Odkryłem raport dotyczący wojskowości państwa zakonnego z 1519, a w nim wiele opisów Globuhnen i Tollkeim. Tutaj nasza wieś, w 1519 nazywająca się Glaubunckem (inaczej Glabunikaim) oraz wolny Prus Casper Kungell (Kongehl, przodek barokowego poety Michaela Kongehla) oraz poprzednik Tolkienów na sołtysich radłach, Paul Katta (vel Kot vel Katten, czyli po prusku 'kot') oraz chłopi Jacob, Jorg Littau, Sonicke i Peter)

3 komentarze:

  1. Kailis!
    Komentarz co prawda nie na temat, ale może kiedyś się przyda do pracy:
    http://lukaszluczaj.pl/co-laczy-tolkiena-z-ziolami-niemiecka-zupa-i-dziewiecsilem-czyli-staroangielskie-zaklecie-9-ziol/

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy książka? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Badania nad początkiem rodu właśnie zakończyłem. Mogę teraz spokojnie wszytko spisać

    OdpowiedzUsuń