sobota, 13 sierpnia 2022

Jak przywrócić fascynację i bogactwo znaczeń?


"Podróżuję nie po to, by stanąć na obcej ziemi, ale by odkrywać własny kraj jak nieznaną krainę".

(ang. The whole object of travel is not to set foot on foreign land; it is at last to set foot on one's own country as a foreign land)

To słowa Gilberta K. Chestertona,  które przypomniał mi serial Netflixa pt. Sandman. Chesterton zapalił iskrę w umysłach wielu świetnych twórców i to nie tylko u Inklingów (szczególnie u Tolkiena i Lewisa), ale też u Neila Gaimana, którego twórczość też lubię. Komiks według jego pomysłu i scenariusza - Sandman - trafił właśnie w formie serialu na nasze ekrany. Polecam mimo że szczególnie w odc. 7-10 totalnie przesadzono w representation mniejszości etnicznych i seksualnych. Ale właśnie w tych odcinkach występuje genialny aktor Stephen Fry jako Gilbert "Fiddler's Green", czyli Chesterton.

Gilbert w komiksie Sandman i w rzeczywistości

Cytat z Chestertona bardzo dla mnie ważny! Dlatego dodaję go na pasek boczny mojego bloga. Ja tak właśnie postrzegam moje podróżowanie, moją pracę przewodnika i eksploratora: im więcej wyjeżdżam, tym bardziej doceniam, w jak pasjonującym, egzotycznym, bogatym przyrodniczo i kulturowo miejscu mieszkam. Podróże pomagają odświeżyć spojrzenie na własne miejsce.

Tak jak podróże w świat mitów i baśni pomaga odświeżyć spojrzenie na rzeczy, które wydają się na co dzień wyświechtane i zwyczajne. To trochę inna podróż, ale chodzi o podobne zjawisko. Pisał o nim C. S. Lewis:

"Mit zbiera razem wszystkie znane nam rzeczy i przywraca im bogactwo znaczeń, które zostało ukryte pod zasłoną codzienności".

(C.S. Lewis, październik 1955, wywiad w “Time and Tide”)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz