wtorek, 7 lutego 2023

Wiara w codzienności Profesora

 

Fragment listu Tolkiena do jego syna, Christophera. List nr 55. Jak naturalnie Tolkien pisze o swojej wierze, jak przenika ona jego codzienność. Zwróćmy uwagę na słowa o różańcu, spowiedzi, komunii. Zwróćmy też uwagę na jego otwartość wobec innych ludzi. 

A swoją drogą wielka szkoda, że na żadnej wystawie tolkienowskiej nie pokazano różańca Tolkiena, mszaliku, jego religijnych książek...

«(...) Zdarzyło się jednak coś, co mnie poruszyło i upamiętniło tę noc. Moim towarzyszem niedoli był Cecil Roth (ten uczony historyk żydowski). Okazał się czarujący i pełen łagodności (pod każdym względem); rozmawialiśmy jeszcze po północy. Pożyczył mi swój zegarek, jako że nigdzie nie było zegara na chodzie, i mimo to obudził mnie za dziesięć siódma, żebym mógł przystąpić do komunii! Wydało mi się to drobnym przebłyskiem nieupadłego świata. Właściwie już nie spałem i (jak to zwykle się robi) wynajdowałem liczne powody (poza zmęczeniem i niemożnością ogolenia się czy choćby umycia) — jak chęć dotarcia wcześnie do domu, by go otworzyć, zlikwidować zaciemnienie i tak dalej — żeby tylko nie iść. Zdecydowała jednak interwencja tego delikatnego Żyda i jego poważne spojrzenie na mój różaniec leżący przy łóżku. Byłem u Świętego Alojzego o 7.15 i zdążyłem pójść do spowiedzi przed mszą; poszedłem do domu tuż przed końcem mszy [...]. Miałem wykład o 11 (po odebraniu ryby); i udało mi się spotkać z braćmi Lewisami i C. Williamsem („Pod Białym Koniem”). To właściwie tyle, jeśli chodzi o wiadomości ode mnie! Poza tym — nasze kury się nie niosą, ale i tak muszę czyścić ich jaskinię [...]"».
(J.R.R. Tolkien, Listy, Zysk i S-ka, tłum. A. Sylwanowicz)

3 komentarze:

  1. Cześć Galadhornie!
    Wreszcie nowy wpis! Podejście Profesora do wiary jest dla mnie niekończącym źródłem inspiracji. Listy do Christophera, gdy ten był w wojsku są dla mnie najlepszą częścią tej pozycji. Czy znasz może jakieś godne polecenia książki (mogą być po angielsku), które poświęcone są właśnie wierze Tolkiena? Nie chodzi mi tu o motywy chrześcijańskie w utworach Mistrza a raczej właśnie analiza jego podejścia do religii.

    Pozdrawiam!
    MWWM.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj! Polecam Ci książkę Holly Ordway, "Tolkien's Modern Reading" oraz wszystko, co pisze Łukasz Neubauer. Holly wyda niedługo duchową biografię Tolkiena (troszkę materiałów do książki dostarczyłem ja, m.in. informacje o przyjaźni z prof. Mroczkowskim) :)

      Usuń
  2. Dziękuję za rekomendacje. Znalazłem "Tolkien's Modern Reading" na Amazonie i od razu kupiłem. Choć lista książek, które czekają na swoją kolej jest długa, to na pewno dla tej pozycji zrobię wyjątek i "wepchnę" ją trochę wyżej :) Dzięki jeszcze raz i pozdrawiam.

    MWWM.

    OdpowiedzUsuń