wtorek, 19 kwietnia 2016

Kraszanki

Pisanki, kraszanki, malowane jajka. A teraz moja "herezja" (na pewno z punktu widzenia neopogan). W związku z tym, że najstarsze ślady pisanek u Słowian pochodzą z X w. (tak czytałem), zastanawiam się, czy zwyczaj nie został przyniesiony do nas wraz z... chrześcijaństwem. Kultury, w których malowano i ozdabiano jaja to na przykład kultura starożytnego (a od IV w. chrześcijańskiego) Rzymu. Jeżeli nie mam racji, to kto poda mi przykład pisanek (choćby zdobionych skorupek, kawałków skorupy) z wykopalisk z okresu przedchrześcijańskiego na polskich ziemiach?

1 komentarz:

  1. Przede wszystkim: jeśli zakładasz jakąś nową teorię, to nie ktoś ma Ci podać dowód że się mylisz, ale Ty przedstawić dowód że masz rację. :)

    Co do samych pisanek: nie wiem. Wywodzą się z jakiejś tradycji pogańskiej, chyba że przyjmiemy iż pierwsze chrześcijaństwo było kultem płodności. ;) Ale skąd dokładnie nie potrafię powiedzieć.

    Na Litwie, gdzie najlepiej zachowały się wierzenia pogańskie, bałtycko-słowiańskie, pisanek w tradycji pogańskiej także doszukać się nie mogę.

    Osobiście mam inną teorię ich powstania, abstrahując od kultu płodności, mitu jaka kosmologicznego ect. Na wiosnę składają jaka różne ptaszki, z czego wiele z tych jaj jest kolorowych. Ot i możliwe źródło powstania pisanek. ^^
    Gabriel

    OdpowiedzUsuń