czwartek, 11 stycznia 2018

Spis mieszkańców Gdańska (1770)

Tak wygląda ten niesamowity dokument z 1770 – osiem tomów z ręcznie
zapisanymi formularzami. Niesamowita przygoda pracować z tymi tomiskami!
Specjalnie dla badaczy XVIII-wiecznego Gdańska przygotowałem mapkę, na której zaznaczyłem ulice Głównego Miasta objęte poszczególnymi tomami wielkiego spisu z roku 1770. Chodzi o dokumenty z sygnaturami AP Gd, 300,31/100-102. Swoją pracę mogłem wykonać dzięki benedyktyńskiej pracy i dzięki życzliwości pana prof. Adama Szarszewskiego z Gdańska, który dostarczył mi te materiały:


Poszczególne tomy oznaczyłem kolorami (formy nazw z 1770):

czerwony, AP Gd 300,31/100, ulice: Scharmachergasse, Wollwebergasse, Ketterhagsche Thor, Gerbergasse, Lavendelgasse, Kleine Papengasse, Rosengasse, Neunaugengasse, Tagnetergasse, Tobiasgasse, Junkergasse, Alte Schloss, Am Pulver Thurm, An der Radaune, Eimermacherhof, Heilige Geist Hof, Packenhauschen Gange, Hinter der Blauche, Brabank, Im Rahm, Zappengass, Schudenrutergasse, Breite Thor, Brodlosenengasse, Kürschnergasse, Altes Ross, Zwirngasse, Hintergasse bei der Franzoesischen Kirche 

niebieski, AP Gd 300,31/101, ulice: Ankerschmiede Thor, Halle, Gegen der Halle über, Bey der Hauptwache, Gegen der Hauptwache über, Tagneth, Kohlen Markt, Matzkauschegasse, Ketterhagische Thor, Beutlergasse, Faulengasse, Ziegengasse, Plauzengasse, Roepergasse, Ankerschmiedegasse, Dienergasse, Fischer Thor, Kleine i Grosse Hosenäkergasse, Schumachergasse, Bosmansgasse, Kuhgasse, Grosse Pfepfergasse, Goldschmiedegasse, Kordemachergasse, Frauengasse, Langegasse

żółty, AP Gd 300,31/102*, ulice: Heilige Geistgasse, Krämergasse, Hundegasse, Sankt Johannisgasse, Brodbänkengasse, Jopengasse, Schnüffelmarkt, Breitegasse, Damm (tutaj jest dom Michaela Tolkiena!), Häkergasse, Hinter Fischmarkt, Petersiliengasse, Drehergasse, Langemarkt, Schornsteinfegergasse

To był prawdziwy #TolkienHunt! W Głównym mieście znalazłem jak dotąd tylko jednego Tolkiena – obywatela gdańskiego i mistrza kuśnierskiego, Michaela Tolkiena (1708–1795) z rodziną. W 1770 nie było już w Gdańsku Daniela Gottlieba Tolkiena, syna Christiana, ponieważ ten w 1766 wyruszył do Amsterdamu. Ponieważ nie znalazłem wśród czeladników i innych mieszkańców jego brata, Johanna Benjamina, przypuszczam, że ten 18-latek opuścił już Gdańsk w ślad za bratem. Spotykam go w dokumentach dopiero w 1777 w Londynie. Gdzieś na Zaroślaku mieszkali w tym czasie ojciec i matka "Londyńskich Braci", Christian i Euphrosina Tolkienowie. Na razie nie znalazłem ich w tych dokumentach... Może Christian ukrył się jakoś, żeby nie

Oświadczenie napisane własnoręcznie przez Michaela Tolkiena (popatrzcie jak się podpisywał!)
Miałem w rękach tę karteczkę. Dla takich chwil prowadzi się te długotrwałe badania

_______________________________
* Bardzo ważny tom dla #TolkienAncestry, bo tu mamy i Michaela Tolkiena, i znajomych z cechu kuśnierzy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz