środa, 5 listopada 2014

10 rzeczy, których nauczyłem się z Władcy Pierścieni


Jest na Facebooku taki ładny mem, który podsumowuje to wszystko, czego można nauczyć się w czasie uważnej lektury Władcy Pierścieni. Pozwolę sobie przetłumaczyć tę tolkienowską dziesiątkę:
10. Naucz się doceniać małe rzeczy.

9. Miej szacunek dla starszych. Ich wiedza to moc.

8. Prawdziwa miłość nie patrzy na różnice rasowe i etniczne.

7. ... tak samo przyjaźń.

6. Odwaga nie jest tożsama z brakiem strachu. Odwaga to zdawać sobie sprawę, że istnieją sprawy ważniejsze od naszego strachu.

5. Dotrzymuj obietnic!

4. Nigdy nie lekceważ siły przeciwnika.

3. Zrozum, że są sprawy ważniejsze od twojego własnego życia.

2. Największym skarbem jest prostota.

1. Nie każde złoto jasno błyszczy.
Jeżeli ja sam miałbym powiedzieć, o czym jest Władca Pierścieni, powiedziałbym, że mówi on nie tyle o walce dobra ze złem, ale o tym, że Bóg daje nam siłę do walki z przeciwnościami i że wybiera On istoty z pozoru niepozorne i słabe. I że męstwo oraz wytrwanie, które nawet przekracza nadzieję, to sprawa zasadnicza. W znanym z Historii Śródziemia pierwotnym epilogu do Władcy Pierścieni Gandalf nazwał Froda w sindarinie Bronwe athan Hathrad 'Wytrwanie ponad Nadzieję". Iście herbertowska idea, którą najlepiej wyraził Poeta w swoim Przesłaniu Pana Cogito (nad quenejskim tłumaczeniem wiersza Heberta pracujemy od pewnego czasu...). 

Bądź wierny idź!

8 komentarzy:

  1. Piękny i mądry wpis,
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przypadkiem natrafiłam na twojego bloga. Jak to miło, gdy ktoś pisze coś na temat twórczości Tolkiena - ile ciekawych rzeczy można się dowiedzieć! Mem, który podałeś jest po prostu zacny!
    Dla mnie "Władca Pierścieni" to opowieść o miłości, braterstwie, przyjaźni i odwadze... tak w skrócie.
    Cieszę się, że tu zajrzałam. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj! Bardzo mi miło, że zajrzałaś i że zostawiłaś komentarz. Mam nadzieję, że zainteresują Cię też inne artykuły. I zapraszam Cię do komentowania :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ekstra. Nic tylko czerpać z tego. Uwielbiam swiat tolkienowski.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dodałabym 11. Prawdziwa przyjaźń ocala.

    OdpowiedzUsuń
  6. 11. Nie mów "dzień dobry" obcym, bo możesz być narażony na pożarcie przez trolle/gobliny/wilki/pająki/smoka

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny artykuł!

    OdpowiedzUsuń